DentView asiakaskysely: Digitaalinen omahoidonohjaus vahvistaa suunterveydenhuollon käytänteitä

Share on

Äskettäin tehdyn laajan palautekyselyn tulokset ovat nyt julki, ja tuo esille DentViewn myönteiset vaikutukset suun terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden arkeen.

”Olen iloinen, että DentView on keksitty! Yhä useampi kouluikäinen näyttää hakeutuvan sen eteen tutkimaan siinä olevaa tietoa. Tämä on tätä päivää!” 
– Taina

Kyselyyn vastasi 160 suun terveydenhuollon ammattilaista organisaatioista joissa DentView on jo käytössä. Merkittävänä havaintona ilmeni, että lähes kaikki (96%) vastaajista pitivät omahoidon opastusta vastaanottokäynnin yhteydessä tärkeänä. Kuitenkin vain 28% koki, että heillä on siihen riittävästi aikaa. Näin ollen DentViewn kaltaisille digitaalisille ratkaisuille on selkeästi osoitettu tarve.

DentViewn ehkäisevän hoidon järjestelmä oli laajasti pidetty vastaajien keskuudessa. 88% piti sitä hyvänä keinona parantaa omahoidon ohjauksen saavutettavuutta, ja 87% suosittelisi DentViewn käyttöönottoa myös muissa hyvinvointialueen hammashoitoloissa. Tämä osoittaa kiistattomasti, että DentViewn hyödyntäminen ehkäisevässä hoidossa on mielekästä ja toimivaa suun terveydenhuollon kehitystyötä.

“Loistava väline varsinkin, kun asiakkaan kanssa
 on vahva kielimuuri. Esim. arabian ja 
somalian kielet ovat olleet käytössä!”
– Topi

Kysely paljasti myös, että tietoisuus DentViewn eri ominaisuuksista vaihtelee. Vaikka suurin osa (67-68%) oli tietoisia Virtuaalikioskin sisällöistä, HomeApp ja Dataportaali olivat vähemmän tunnettuja (58-59%).

DentViewn merkittävimpinä hyötyinä ammattilaiselle koettiin sen helpottaminen kiireessä, kun omahoidon opastusta ei ammattilaisen toimesta ehditä antaa. Potilaiden parempi motivoituminen omahoitoon koettiin myös positiivisena vaikutuksena omaan työhön. Lisäksi vastaajat esittivät arvokkaita kehitysehdotuksia ja kiittivät DentViewn kielivalikoimaa, mikä on helpottanut kommunikaatiota eri kielitä puhuvien asiakkaiden kanssa.

“DentView laitteen ansiosta säästyy paljon
 työaikaa kotihoidon opastukseen, 
varsinkin oikomishoidossa, 
jossa muutenkin on lyhyet ajat.”

 

Kerrottakoon vielä, että meillä on tulossa uudet ominaisuudet ohjelmistoomme: DentViewPro ja MyDentView. Nämä uudet työkalut mahdollistavat asiakkaan omahoitostatuksen saamisen suoraan hoitohuoneeseen. DentViewPro helpottaa ammattilaista potilaan riskinarvioinnissa ja yksilöllisten omahoidon ohjeiden välittämisessä. Tämä edistysaskel tuo suun terveydenhuollon ammattilaisille entistä parempia työkaluja palvella asiakkaita tehokkaammin ja kohdennetummin. DentViewPro auttaa hoitamaan syytä seurauksen sijaan. Saamme enemmän tietoa miksi asiakkaalla ilmenee suunsairauksia ja pystymme kohdennetummin puuttumaan ongelmakotiin.


DentView kiittää kaikkia osallistujia arvokkaasta palautteesta ja jatkaa ilomielin yhteistyötä suomalaisten suun terveyden ammattilaisten kanssa!